أوّلاً شكراً لصاحب(ة) الموضوع على الفائدة..
ثانياً:
- ر ؤيا كتب:
- الله يرحم ايامها
كانت حمال اسيه
اتعلمت عليها السواقه وكنت اذكر انها فى البدايه كانت لا ترجع للخلف ابدا فقط للامام
ثم تعلمت اجيب ورا
ثم سافرت بها فى صحراء لاكثر من 100 كيلو ورجعت وكانت الاشارات لا تعمل والبطاريه فارغه لازم زقه ورجعتنى الى اهلى مع كل هذا العناء
الله يرحمها و يبشبش حديد التسليح اللي صنّعوها فيه!
بس عندي أسئلة عن المرحومة: هي السيّارة كانت "دكر" ولّا "نتاية"؟
وبعدين ما كانتش حمّالة أوربّا و أمريكا بالمرّة
؟ ولّا قصدك على إقليم "آسيه" بتاع أندونيسيا
؟ آه.. قصدك "حمّالة أسيّة".. ما تتقمصش من كلامي.. أنا باهزّر!
فكّرتني بالـ 124 أو 125 الإيطالي والبولندي اللي بدأت عليهم وأنا في ابتدائي! كنت بادخّلهم وأطلّعهم من الجراج (واحدة اتباعت وجت مكانها التانية)! و بعدين اترقّيت وبقت بيجو 504.. ولو البطّاريّة ماتت كنت باعرف أدوّرها بالزّق.. واحد جارنا و أنا في اعدادي كان بيخلّيني أدوّرله عربيته بالزقّ (هوّ و حد تاني يزقّوا وأنا أدوّر).. آخري في سواقتهم كان الطلوع لكفر عبده وجنينة إلمبي و حد معايا.. وكان فيه مطلعاية غلسة لو ما شدّتش جامد قبل ما توصلها أي عربيّة تكركر في آخرها و ما تكمّلشي بس كنت باعرف أطلعها علشان حفظت أبويا الله يرحمه كان بيطلعها إزّاي! لازم في آخرها تنقل من التاني للأوّل بسرعة علشان تكمّل! بس يا سلام لو واحد بارد غلس ما عندوش دم ولا إحساس وشايفك طالع و قفّل عليك من فوق وخلّاك ما تعرفشي تكمّل! لازم ترجع لورا لحد ما تنزل تحت بمسافة وتبدأ من جديد.. بعد وفاة والدي إخواتي كانوا رافضين يكمّلوا تعليمي السواقة علشان ما نبقاش كُلّنا بنتخانق على عربيّة واحدة: كان كفاية عليهم خناقاتهم عليها! بس بعد وفاة والدي الله يرحمه بكام سنة و قبل ما ادخل الكليّة الوالدة أصرّت على بيع البيجو لأن اخواتي كانوا بيستهلكوها و عملوا حادثتين (تصليح واحدة كان على السوّاق التاني الغلطان) و ده كان بيقلّل سعرها..
الكلام ده في الثمانينات! دلوقتي طبعاً العربيّات الحديثة وزنها أخفّ و بموتورات أقوى..